Темпи розвитку сонячної енергетики впали втричі на тлі кризи неплатежів, – НКРЕКУ
За 6 місяців 2021 року в Україні введено «зелених» електростанцій загальною потужністю 647 МВт. Це на 23% менше, ніж за аналогічний період 2020 року. Зокрема, за перше півріччя введено в експлуатацію всього 254 МВт сонячних електростанцій, що в 3 рази менше, ніж за аналогічний період минулого року (784 МВт), передає Главком.
За даними НКРЕКУ, потужність введених в експлуатацію вітрових електростанцій в першому півріччі 2021 року склала 355 МВт, в той час як за 6 місяців 2020 року – тільки 43 МВт.
Всього за 6 місяців 2021 року в Україні введено «зелених» електростанцій загальною встановленою потужністю 647 МВт.
Розвиток відновлюваної енергетики в Україні сповільнилося через політичні ризики і боргової кризи. Уряд порушив зобов'язання по оплаті «зеленої» електроенергії, накопичивши борг в 18,4 млрд грн. Крім того, Кабінет міністрів оголосив про намір ввести акцизний податок на «зелену» енергію в Україні в розмірі 3,2%. Проти такої ініціативи різко виступили міжнародні організації та галузеві об'єднання.
https://ecotown.com.ua/news/Tempi-rozvitku-sonyachnoi-energetiki-vpali-vtrichi-na-tli-krizi-neplatezhiv-NKREKU/
Австралійська компанія хоче інвестувати 76 млн. євро у вітропарк на Херсонщині
Австралійська компанія CWP Global планує інвестувати величезну суму в вітроелектростанцію на Херсонщині – 76 мільйонів євро (90,2 мільйона доларів США). Вітропарк матиме потужність 73 МВт, де працюватимуть 360 осіб, пише kherson.net.ua.
Нині міжнародний розробник енергетичної інфраструктури CWP Global придбав відповідний наземний вітровий проект. Вчора прозвучала заява, що будівельні роботи почнуться не раніше 2023 року.
– Потенціал відновлюваної енергетики України і її близькість до зростаючого ринку Європи стали ключовими моментами при виборі місця для будівництва вітроелектростанції CWP Global, - сказав голова компанії Марк Крендалл.
CWP Global хоче підтримати перехід України від виробництва енергії на основі викопного палива до низьковуглецевого майбутнього. Компанія також бачить в нашій країні потенціал виробництва зеленого водню в Західну Європу.
Австралійська компанія CWP з центральним офісом в Ньюкаслі заснована в 2007 році. З тих пір вона розробила майже 2 000 МВт проектів відновлюваної енергії. Зокрема і найбільшу в Європі діючу наземну вітрову електростанцію.
https://ecotown.com.ua/news/Avstraliyska-kompaniya-khoche-investuvati-76-mln-vro-u-vitropark-na-KHersonshchini/
ВР ухвалила в першому читанні проект щодо розвитку виробництва біометану
Верховна Рада України 9 вересня ухвалила в першому читанні проект закону №5464 про внесення змін до Закону України "Про альтернативні види палива" щодо розвитку виробництва біометану". "За" проект проголосувало 300 народних депутатів.
Законопроєкт покликаний вирішити три основні задачі:
- законодавчо регламентувати термін "біометан" як біогаз, що за своїми фізико-технічними характеристиками відповідає нормативно-правовим актам на природний газ для подачі до газотранспортної та газорозподільної системи або для використання як моторного палива;
- запровадити "Реєстр біометану" – електронну систему облікових записів, призначену для реєстрації поданого до газотранспортної або газорозподільної системи та відібраного з газотранспортної або газорозподільної системи обсягу біометану, а також для формування гарантій походження біометану, їх передачі, розподілу або анулювання та надання сертифікатів походження біометану;
- встановити порядок формування гарантій походження біометану.
Біометан – це біогаз, доведений до якості природного газу, що містить, як правило, 95-98% метану (СН4).
Біометан може суттєво сприяти декарбонізації газового сектору, роблячи відновлювані гази доступними для транспорту, промисловості та опалення.
Біометан як повний аналог природного газу може використовуватися для виробництва теплової і електричної енергії, як паливо для транспорту, а також як сировина для хімічної промисловості.
Україна має найбільшу в Європі площу сільськогосподарських угідь. Відповідно в Україні один із найкращих у світі потенціалів аграрної сировини для виробництва біометану.
Україна має розвинену мережу газорозподільчих мереж і потужну газотранспортну мережу, що дає можливість виробникам біометану підключитися до газових мереж переважно на всій території України.
Транспортування біометану газовими мережами і використання біометану можливі за наявного газового обладнання (газові пальники, двигуни, турбіни) і не потребує витрат для їх модернізації.
Потенційна можливість додаткового завантаження української ГТС біометаном. Наразі питання її наповнення природним газом після 2024 року (завершення контракту з Росією) залишається відкритим.
Сектор біометану забезпечить виробництво якісних органічних добрив і відродження родючості українських ґрунтів.
У перспективі надлишок електроенергії з ВДЕ може бути використаний для отримання "зеленого" водню шляхом електролізу води з подальшою метанізацією водню з використанням двоокису вуглецю, отриманого в процесі збагачення біогазу до біометану. Таким чином, можна значно підвищити загальну ефективність обох процесів, а також кількість виробленого біометану.
https://ua-energy.org/uk/posts/vr-ukhvalyla-v-pershomu-chytanni-proekt-shchodo-rozvytku-vyrobnytstva-biometanu
В Україні створять Бюро екологічного страхування
В Україні мають намір створити Бюро екологічного страхування.
Про це йдеться проекті закону «Про екологічне страхування», подання якого до Верховної Ради підтримав Кабінет міністрів, передає interfax.com.ua.
Відповідно до законопроекту Бюро є саморегулівною організацією і може встановлювати для своїх членів правила та умови здійснення екологічного страхування. Вступний гарантійний внесок у перший рік діяльності Бюро становить 2 млн гривень. Подальші внески встановлюються загальними зборами членів Бюро за погодженням з Координаційною радою, але не можуть бути менше 100 тисяч євро.
Відповідно до законопроекту, екологічне страхування - це страхування цивільної відповідальності за шкоду, заподіяну державі, життю, здоров'ю та майну фізичних та юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища.
Договір екологічного страхування - це письмова угода між страхувальником і страховиком-членом Бюро, згідно з якою страховик бере на себе зобов'язання і при настанні страхового випадку здійснює виплату на користь держави, фізичної особи, фізичних осіб-підприємців, юридичних осіб за шкоду, завдану внаслідок порушення вимог законодавства про охорону навколишнього середовища.
Договір екологічного страхування підлягає обов'язковій реєстрації в єдиному державному реєстрі договорів екологічного страхування у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Адміністратором Єдиного держреєстру є центральний орган виконавчої влади, який реалізує держполітику у сфері захисту навколишнього середовища.
Предмет договору екологічного страхування страхується всіма страховиками-членами Бюро з пропорційним розподілом страхової суми та страхового платежу між ними згідно з часткою кожного члена Бюро у гарантійних резервних фондах (співстрахування).
Мінімальний розмір страхової суми встановлюється у порядку, затвердженому Кабміном.
Законопроектом пропонується встановити норму, що страховий тариф на перші п'ять років з дати набрання чинності цим Законом визначається актуарно з урахуванням вимог Закону. У наступні п'ять років він може змінюватися шляхом окремого письмового звернення Бюро до відібраного на конкурсі актуарію. Порядок та умови відбору актуарію та зміни страхового тарифу встановлюються статутом Бюро. При виплаті страхового відшкодування за шкоду, заподіяну життю або здоров'ю третіх осіб або навколишньому природному середовищу, франшиза не застосовується. За шкоду, заподіяну майну третіх осіб, вона не може бути більше 1% страхової суми за договором страхування.
Виплата відшкодування здійснюється страховиками-членами Бюро за розмірами, встановленими судовим рішенням, за рахунок коштів гарантійного резервного страхового фонду Бюро, але не більше таких лімітів відповідальності: за шкоду, заподіяну життю та здоров'ю третіх осіб, — 500 тисяч гривень на одного загиблого або потерпілого (але не більше 5 млн грн на постраждалих внаслідок такої події осіб).
Органами управління Бюро є загальні збори його членів, дирекція і координаційна рада, що складається з шести представників обираються загальними зборами Бюро. Коордрада здійснює постійний нагляд за діяльністю Бюро і визначає основні напрямки роботи його виконавчого органу.
Як наголошується в аналізі регуляторного впливу, прийняття зазначеного законопроекту дозволить створити умови для впровадження механізму обов'язкового страхування цивільної відповідальності за шкоду, заподіяну внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, скорочення бюджетних витрат на ліквідацію аварійних і надзвичайних ситуацій, посилення контролю за потенційно небезпечними видами діяльності, поліпшення екологічної безпеки.
https://ecotown.com.ua/news/V-Ukraini-stvoryat-Byuro-ekologichnogo-strakhuvannya/
Міненерго пропонує ввести стимулюючий тариф для будівництва систем накопичення енергії
Міністерство енергетики розробило проект закону «Про внесення змін до деяких законів України щодо розвитку систем накопичення енергії». Згідно з пояснювальною запискою, законопроект покликаний забезпечити введення стимулюючих механізмів установки на електростанціях потужностей для акумуляції електроенергії, повідомляє Бізнес.Цензор.
Таку необхідність в Міненерго пояснюють стрімким зростанням встановлених потужностей об'єктів відновлюваної енергетики завдяки впровадженню моделі фіксованого «зеленого» тарифу. Так, в 2019-2020 роках встановлені потужності об'єктів ВДЕ зросли більш ніж утричі і до середини 2021 року вже досягли 9 ГВт.
«В умовах такого стрімкого розвитку об'єктів відновлюваної енергетики з негарантованих графіком генерації, зараз об'єднана енергетична система України (ОЕС України) має гостру потребу в додаткових балансують потужностях. Однією з перспективних технологій, яка дозволить підвищити гнучкість ОЕС України, є системи накопичення електричної енергії», – наголошується в пояснювальній записці до законопроекту.
З метою розвитку таких систем законопроект передбачає:
· введення нового учасника ринку електричної енергії – оператора системи накопичення енергії і встановлення його прав і обов'язків;
· врегулювання питання ліцензування діяльності з накопичення енергії;
· встановлення заборони для операторів системи передачі та розподілу здійснювати діяльність з накопичення енергії;
· уточнення процедури проведення конкурсів на будівництво нової генеруючої потужності;
· встановлення вимог для використання систем накопичення енергії виробниками електричної енергії, в тому числі з ВДЕ.
При цьому в якості стимулів для створення систем акумулювання запропоновано застосовувати:
· встановлення плати за послугу із забезпечення розвитку генеруючої потужності;
· сприяння відведення земельної ділянки та/або виділення майданчика, в тому числі, обладнаних відповідною інфраструктурою електричних і / або газових мереж, для будівництва нової генеруючої потужності або системи акумулювання;
· застосування механізмів державно-приватного партнерства;
· надання державної допомоги суб'єктам господарювання за рахунок ресурсів держави чи місцевих ресурсів.
Відповідно до законопроекту, в разі застосування в якості стимулу плати за послугу із забезпечення розвитку генеруючої потужності, придбання такої послуги здійснюється оператором системи передачі (НЕК "Укренерго").
Законопроектом запропоновано встановити, що проекти з будівництва систем накопичення електроенергії будуть затверджуватися на конкурсі. НКРЕКУ за результатами конкурсу зобов'язаний передбачити в складі тарифу оператора системи передачі (НЕК "Укренерго") витрати на забезпечення спеціальних обов'язків по забезпеченню розвитку генеруючої потужності.
https://ecotown.com.ua/news/Minenergo-proponu-vvesti-stimulyuyuchiy-tarif-dlya-budivnitstva-sistem-nakopichennya-energii/
Поділитися