Альтернативна енергетика в світі: 03-09.12.2018



Інноваційне сховище енергії від компанії Тесла впродовж декількох діб надало дохід у 800 тисяч доларів


На початку грудня минулого року на території Австралії було введено в експлуатацію наймасштабніше сховище енергії на всій земній кулі. Дана інноваційна споруда була зведена за сто днів завдяки старанням очільника фірми Тесла. Ілон Маск в черговий раз здивував світову наукову спільноту, адже його енергосховище лише за декілька днів роботи змогло принести один мільйон австралійських доларів, що еквівалентно восьмистам тисячам доларів Сполучених Штатів Америки. Про це було повідомлено Science alert.
Перший запуск енергетичного сховища відбувся в середині грудня. Тоді інноваційна будова продемонструвала свою неймовірну продуктивність, замінивши вугільну електростанцію, що вийшла зі строю на деякий час.
Енергосховище від Тесла вміщує в себе 129 мегават-годин електричної енергії. Загальна потужність акумуляторної системи складає сто мегават. На даний момент державні органи провели резервування сімдесяти мегават і 39 мегават-годин. Такий захід допоможе знизити збитки та зменшити негативні наслідки під час надзвичайних подій. Залишкові тридцять мегават та дев’яносто мегават-годин компанія-власник може реалізовувати на свій розсуд. До речі, енергосховище офіційно перебуває у власності компанії Neoеn. Спеціалісти зазначають, що найбільш вірогідним шляхом застосування залишкових об’ємів енергії буде її продаж.
Компанія Neoеn вже зробила тестову спробу відносно реалізації енергії. Протягом двох днів (18 і 19 січня поточного року) з енергосховища було реалізовано електрики на 1 млн доларів. Представники компанії-власника заявили, що збували енергію по ціні 14 000 австралійських доларів за один мегават.
Акумуляторна система від Тесла була зведена з конкретною метою. В компанії заявили, що енергосховище має допомогти у вирішенні труднощів енергетичного постачання південного регіону Австралії. Мешканці даної території впродовж доволі довгого часу потерпали від регулярних негараздів з електрикою та відключення її на деякий час.
Слід зазначити, що Австралія займає лідируючі позиції в сфері генерації «зеленої» енергії. Впродовж довгого часу експерти шукали способи акумулювати великі обсяги виробленої електрики аби значно її здешевити. На даний час такий спосіб був знайдений завдяки команді Ілона Маска.
Компанією Neoen було доведено, що акумуляторна система від Тесла являється надійною, економічно доцільною та ефективною. Окрім того, енергосховище дає змогу без особливих проблем позбутися від енергетичних негараздів регіону.
Також стало відомо, що наразі на території штату Вікторія (Австралія) ведеться активна науково-розробницька робота, результатом якої має стати акумулятор з потужністю в двадцять мегават. Представники Neoen також заявили про намір звести на території Квінсленду ще більше енергосховище, ніж зараз існуюче в Австралії. У компанії Тесла доки не підтвердили даного проекту.
https://alternative-energy.com.ua


В Узбекистані будується електростанція, яка скоротить споживання газу на 480 млн кубометрів на рік

На 480 млн кубометрів на рік скоротиться споживання газу при запуску в Узбекистані Туракурганської теплової електростанції (ТЕС). При цьому зросте щорічне виробництво електроенергії на 7 млрд 432 млн кіловат-годин.
На ТЕС ведеться будівництво двох блоків парогазових установок (ПГУ) загальною потужністю 900 мегават і споруд всього спектра інфраструктур, будівель і комунікацій, розподільних пристроїв і лінії електропередач на 220 кіловольт.
Вартість контракту складає 749 млн доларів, уточнює Trend.
Будівництво об’єкта посприяє розвитку генеруючих потужностей, впровадження сучасних енергозберігаючих технологій, забезпечення електричною енергією споживачів Ферганської долини.
http://angi.ru/news/


Президент Енергоатома зустрівся з генеральним директором узбецького Узатома

Президент НАЕК «Енергоатом» Юрій Недашковський та генеральний директор узбецького Агентства з розвитку атомної енергетики «Узатом» Журабек Мирзамахмудов обговорили перспективи співробітництва. Зустріч відбулась у центральному офісі Енергоатома 28 листопада за участі Надзвичайного та Повноважного посла Республіки Узбекистан в Україні Алішера Абдуалієва та голови правління АО «Київський науково-дослідний та проектно-конструкторський інститут «Енергопроект» Юрія Малахова.
Відкриваючи зустріч, Юрій Недашковський привітав узбецьких колег з початком роботи Агентства «Узатом», яке було створено в липні 2018 року. «Ми вітаємо плани Узбекистану з розвитку атомної енергетики та будівництва першої в країні атомної електростанції. Сподіваюсь, що досвід Енергоатома у сфері створення національної інфраструктури з обслуговування та експлуатації атомних електростанцій буде цікавим для Узбекистана. Енергоатом має унікальні можливості з підготовки висококваліфікованого персоналу для АЕС – на Запорізькій станції функціонує єдиний в своєму роді Учбово-тренувальний центр, який має в своєму розпоряджені натурний тренажер атомного енергоблока, побудований з використанням реального обладнання. На такому повномасштабному тренажері можливе навчання не лише фахівців з експлуатації АЕС, але й ремонтного та обслуговуючого персоналу для атомних електростанцій», - зазначив Юрій Недашковський.
Він також наголосив, що Енергоатом єдиний в світі оператор реакторів типу ВВЕР-1000, який має двох постачальників свіжого ядерного палива. «Ми виконали надзвичайно складну роботу з диверсифікації джерел постачання свіжого ядерного палива і сьогодні вже до 6 з 15 енергоблоків українських АЕС завантажено паливо американської компанії Westinghouse. Наразі Енергоатом та Westinghouse працюють над розширенням постачання палива і на інші українські енергоблоки. Наявність двох постачальників гарантує Енергоатому надійне забезпечення ядерним паливом, а справжня конкуренція між виробниками позитивно відбивається на якості та вартості паливних збірок. Крім того Енергоатом веде будівництво Централізованого сховища відпрацьованого ядерного палива з українських АЕС. Створення власного сховища позбавить Енергоатом залежності від РФ в питаннях поводження з відпрацьованим ядерним паливом та дозволить заощаджувати близько 150 млн дол. щорічно, які Україна сплачує Росії за переробку і тимчасове зберігання відпрацьованого ядерного палива. Переконаний, що досвід диверсифікації та вирішення питання поводження з відпрацьованим ядерним паливом буде дуже корисним для вас», - підкреслив президент Енергоатома, звертаючись до свого узбецького колеги.
Генеральний директор Узатома Журабек Мирзамахмудов подякував главі Енергоатома за організацію ознайомчого візиту узбецької делегації на Хмельницьку АЕС та відзначив зацікавленість у співробітництві з українськими фахівцями в сфері розвитку атомної енергетики Узбекистану. «Перед нами стоїть завдання з вивчення досвіду країн, які вже експлуатують атомні електростанції, для того щоб забезпечити якісну підготовку та організацію проекту з будівництва в Узбекистані атомної електростанції. Ми зацікавлені у співробітництві з Енергоатомом у сфері підготовки кадрів, адже в Узбекистані на жаль поки що немає фахівців з досвідом роботи на АЕС. Важливими для на нас є знання фахівців українських проектних організацій, які мають досвід проектування об’єктів атомної енергетики. Сподіваюсь, що ми зможемо залучити українських фахівців до реалізації наших амбітних планів», - наголосив Журабек Мирзамахмудов.
Нагадаємо, що під час візиту узбецької делегації на Хмельницьку АЕС, який відбувся 27 листопада, представники Узатома відвідали навчально-тренувальний центр, машинне відділення, блочний щит управління діючого енергоблока та побували на будівельному майданчику енергоблока №3 станції.
Учасники делегації отримали вичерпні відповіді на питання, які їх цікавили. Зокрема узбецьку делегацію цікавив досвід експлуатації АЕС, підготовка персоналу, робота з громадськістю, внесок станції у соціально-економічний розвиток регіону.
В рамках українсько-узбецької співпраці, в подальшому, планується стажування та підготовка в Україні кадрів для АЕС Республіки Узбекистан. Вже розпочато співпрацю із Київським науково-дослідним та проектно-конструкторським інститутом «Енергопроект», фахівці якого беруть участь у виборі майданчика для узбецької атомної електростанції.
http://energoatom.kiev.ua/ua/actvts/international/international_activities/55113-prezident_energoatoma_zustrvsya_z_generalnim_direktorom_uzbetckogo_uzatoma/


У чому особливості підтримки відновлюваної енергетики в ЄС

13 листопада 2018 року парламент ЄС затвердив цілі щодо запровадження 32% відновлюваної енергетики до 2030 року шляхом прийняття частини документів в рамках пакету «Чиста енергія для всіх європейців». Докладніше про нові плани розвитку енергопостачання з ВДЕ в Євросоюзі спеціально для Mind розповідає Марина Гріцишина, консультант з правового забезпечення проектів відновлюваної енергетики.
Для підтримки подальшого розвитку та залучення інвестицій різні економіки світу впроваджують певні «маяки» відносно отримання електроенергії з відновлюваних джерел енергії (ВДЕ). За даними IRENA, до 2017 року 150 країн у світі затвердили відповідні плани для ВДЕ, а 126 країн встановили спеціальні стратегії та правила.
13 листопада 2018 року Парламент ЄС затвердив нові обов’язкові плани стосовно ВДЕ та енергоефективності до 2030 року, схваливши законодавчі пропозиції у пакеті «Чиста енергія для всіх європейців». Вони спрямовані на надання доступу до екологічно чистої енергії та досягнення світового лідерства ЄС у відновлюваній енергетиці.
До 2020 року країни ЄС встановили плановий показник у 20% ВДЕ з усього обсягу енергоспоживання. Проте вже зрозуміло, що він не буде досягнутий. Так, станом на 2016 рік частка ВДЕ в енергобалансі європейських країн складала 17%. Але незважаючи на невиконання початкових показників, ЄС продовжує планувати розвиток «зеленої» енергетики вже до 2030 року. Україна також має свої цілі – відповідно до Національного плану дій з відновлюваної енергетики на період до 2020 року, на ВДЕ має припадати 11% усього енергоспоживання. Цю висоту також навряд чи буде взято, проте приклад ЄС свідчить про важливість роботи щодо подальших планів до 2030.
Що робитимуть ті країни ЄС, які не виконають цілі ВДЕ-2020? За недосягнення встановлених національних планів до 2020 країнами ЄС не передбачено покарання чи відповідальності. Проте передбачається, що національні плани ВДЕ на 2020 рік повинні становити мінімальний внесок – базову частку у нові цілі ВДЕ до 2030 року. При цьому держави-члени ЄС повинні вживати заходи, якщо частка ВДЕ на рівні ЄС не відповідає встановленій траєкторії досягнення цілей ЄС у 32% ВДЕ.
Які цілі у ВДЕ встановлені для країн ЄС до 2030 року? До 2030 року країни ЄС мають досягти частки у 32% ВДЕ в загальному енергоспоживанні. Для цього необхідно побудувати близько 320 ГВт додаткових потужностей «зеленої» енергетики. Крім цього, у схвалених парламентом ЄС пропозиціях передбачено ще низку інших заходів:
• покращення системи підтримки ВДЕ;
Система підтримки повинна бути економічно ефективною та не спотворювати конкуренцію. При цьому головні принципи підтримки – це конкуренція, інтеграція ВДЕ у ринок електричної енергії та узгодженість систем підтримки між країнами-членами ЄС.
• вдосконалення та скорочення адміністративних процедур;
Воно буде здійсненне шляхом полегшення адміністративного процесу із отримання дозволів через єдині контактні центри для зменшення складності процедур, підвищення ефективності та прозорості.
• встановлення чіткої та стабільної нормативної бази щодо власного споживання ВДЕ;
Створення нормативної бази необхідно для надання можливості споживачам генерувати, споживати, зберігати та продавати електроенергію із ВДЕ, не стикаючись із непропорційними обтяженнями. У той же час, держави-члени ЄС можуть застосовувати недискримінаційні та пропорційні платежі для споживачів ВДЕ у разі:
• встановлення потужностей ВДЕ вище 30кВт;
• ризику фінансової нестабільності системи після грудня 2026 року; та
• виробництва електричної енергії, до якої застосовується система підтримки.
• встановлення цілей ВДЕ для сектору транспорту;
Підкреслюється важливість розвитку та впровадження електромобільного транспорту. Очікується, що електромобілі до 2030 року становитимуть значну частину ВДЕ у транспортному секторі. Крім того, використання біопалива повинно впливати на частку ВДЕ на транспорті: щонайменше 14% палива має надходити з ВДЕ.
• підвищення стабільності використання біоенергетики.
Для цього пропонується враховувати принципи економіки замкнутого циклу при розробці систем підтримки ВДЕ для утилізації відходів та запобігання їх надмірному утворенню. Також у документі акцентується, що у процесі виробництва біомаси необхідно забезпечити захист лісів відповідно до міжнародних стандартів. Окрім цього, для стабільного виробництва необхідно гармонізувати критерії біопалива у державах-членах ЄС.
Яка система підтримки ВДЕ пропонується для європейських країн? Система підтримки ВДЕ до 2030 року повинна бути економічно ефективною і відповідати принципу «Отримання найкращого співвідношення ціни і якості». До головних принципів підтримки ВДЕ належать наступні:
• Покращення стабільності та прогнозованості
Політика підтримки ВДЕ повинна бути передбачуваною та стабільною, уникаючи частих або ретроспективних змін, які негативно впливають на інвестиції. Непередбачувані зміни підтримки ВДЕ впливають на витрати для фінансування проектів і на загальну вартість реалізації таких проектів. З огляду на це, необхідно публікувати довгострокові плани очікуваної підтримки ВДЕ.
• Збільшення конкуренції та ринкової інтеграції ВДЕ
Підтримка ВДЕ, заснована на ринкових механізмах, зокрема – тендерні процедури, забезпечила ефективне зниження витрат на конкурентних ринках. Щоб підвищити ефективність тендерів, вони мають бути відкритими для всіх виробників ВДЕ та проводитися на недискримінаційній основі. У той же час, важливо інтегрувати у ринок електричну енергію постійно зростаючого рівня ВДЕ із змінним характером вироблення.
• Транскордонне співробітництво
Для зниження витрат на підтримку ВДЕ важливим є впровадження транскордонних систем підтримки ВДЕ. Країни ЄС мають право підтримувати проекти «зеленої» енергетики в інших державах-членах ЄС з 2023 року відповідно до передбачених часток підтримки потужностей або бюджету. Зокрема, з 2023 по 2026 частка транскордонної підтримки може складати 5% потужностей або бюджету, а з 2027 до 2030 – 10%.
На що варто звернути увагу Україні у питаннях підтримки ВДЕ? При формуванні підходів до стимулювання відновлюваної енергетики в Україні важливо враховувати нові цілі країн ЄС щодо ВДЕ до 2030 року та принципи формування системи підтримки.
Як уже зазначалося, Україна взяла на себе зобов’язання до 2020 року досягти рівня ВДЕ в 11% від усього енергоспоживання. Такі плани узгоджені відповідно до змін, внесених до Статті 20 Договору про заснування Енергетичного Співтовариства та Директиви 2009/28/ЕС. З червня 2018 року від України очікується перегляд Національного плану дій з відновлюваної енергетики відповідно до Щорічного звіту щодо імплементації законодавства Секретаріату Енергетичного Співтовариства. У той же час, вже здійсненне дослідження щодо цілей ВДЕ до 2030 року для Енергетичного Співтовариства, за яким можливі цілі ВДЕ для України до 2030 року за встановленою методикою розрахунків можуть складати 16,6%.
Варто зазначити, що Енергетичною стратегією України до 2035 року передбачено збільшення ВДЕ до 25%. Однак, енергетична стратегія – це документ, який окреслює стратегічні орієнтири розвитку паливно-енергетичного комплексу країни на період до 2035 року, але він не є прямим зобов’язанням.
Щодо системи стимулювання, то з червня 2018 року в Україні розглядається законопроект №8449 про введення аукціонів та встановлення подальших умов для стимулювання виробництва ВДЕ. Цей процес відповідає принципам конкуренції, які застосовується країнами ЄС для підтримки ВДЕ. Проте прийняття законопроекту затримується, а це призводить до певної нестабільності у розумінні подальшої підтримки «зеленої» енергетики в Україні. З огляду на це, 30 жовтня 2018 року п’ять профільних асоціацій із ВДЕ підписали меморандум, яким була наголошена необхідність запровадження конкурентних механізмів підтримки.
Для ефективного розвитку ВДЕ в Україні важливо враховувати досвід та цілі країн ЄС у цьому питанні. Проте, останні місяці невизначеності щодо подальшої реалізації цих програм призводять до все більшої стурбованості інвесторів. Тому лише чітке визначення подальших цілей та системи підтримки ВДЕ до 2030 року дозволить забезпечити залучення інвестицій та розвиток альтернативної енергетики в Україні.
https://mind.ua/openmind/20191130-u-chomu-osoblivosti-pidtrimki-vidnovlyuvanoyi-energetiki-v-es

Поділитися

Підписатися на наші оновлення

Знаходьте нас тут

Зв'яжіться з нами