Андрій Гонта, директор ТОВ "БФСЕ ГРУП"
• Фінансування клімату та вуглецеві ринки посіли центральне місце на Кліматичній конференції ООН (COP29) у 2024 році, яка зосередилася на збільшенні фінансування та створенні ефективних механізмів вуглецевого ринку.
• COP29 також була першою в історії «фінансовою конференцією», яка погодилася мобілізувати 300 мільярдів доларів США для кліматичного фінансування, що не досягає трильйона доларів, якого вимагають країни, що розвиваються.
• Незважаючи на те, що не було досягнуто жодного прогресу щодо поступової відмови від використання викопного палива, COP29 ознаменувала ключову віху для запровадження ринків вуглецю
Глобальний кліматичний порядок денний займає центральне місце в Баку, Азербайджан, оскільки понад 65 000 світових лідерів, осіб, які приймають рішення, організацій приватного сектору та членів громадянського суспільства зібралися на COP29.
Незважаючи на нові дані, які передбачають, що 2024 рік стане найспекотнішим роком за всю історію спостережень, посилення екстремальних погодних умов, які можуть коштувати мільярдні збитки, і складний геополітичний контекст, цьогорічний саміт підкреслив нагальну потребу в заходах щодо клімату.
На COP29 головною темою було фінансування, зокрема мобілізація та розподіл коштів для необхідної роботи. Основні переговори мали на меті встановити нову ціль глобального кліматичного фінансування, посилити національно визначені внески, досягти значних успіхів у адаптації та зусиллях щодо втрат і збитків, а також просувати прогрес у виконанні енергетичних зобов’язань COP28.
Мета полягала в тому, щоб зміцнити глобальну співпрацю та забезпечити відчутний прогрес у вирішенні найгостріших викликів зміни клімату.
Отже, чого вдалося досягти COP29 і що залишилося, щоб забезпечити суттєвий прогрес? Ось чотири основні моменти цьогорічного саміту.
1. Нова глобальна мета кліматичного фінансування
Учасники переговорів зіткнулися з критичним завданням встановлення нової глобальної мети кліматичного фінансування на 2025 рік і надалі, спираючись на попередні зобов’язання в розмірі 100 мільярдів доларів на рік.
Делегати працювали над питаннями кількості, якості та джерел кліматичного фінансування. Уразливі країни наполягали на конкретних гарантіях щодо механізмів збитків і збитків, щоб забезпечити надання необхідної фінансової підтримки.
Основні пріоритети включали встановлення справедливих очікувань для вкладників, забезпечення фінансової підтримки, перетвореної на відчутний вплив, і мобілізацію значних інвестицій приватного сектора.
Сторони домовилися про «Нову колективну кількісну ціль фінансування клімату» для підтримки країн, що розвиваються, у дві частини:
1,3 трильйона доларів на рік, які будуть «задіяні» всіма учасниками.
300 мільярдів доларів для розвинутих країн, щоб взяти на себе лідерство в досягненні результатів.
Обидві цільові показники можна досягти за рахунок державних і приватних джерел, але хоча вони значно перевищують попередні цілі, вони все одно не відповідають фінансовим потребам уразливих країн.
Крім того, ціль не спирається на зобов’язання скоротити використання викопного палива. Давайте прояснимо: ця угода є лише основою, а не рішенням, і на цьому шляху виникло багато перешкод.
2. Стаття 6: Створення глобальної архітектури вуглецевих ринків
Що стосується міжнародної торгівлі результатами пом’якшення (стаття 6.2), COP29 роз’яснила, як країни дозволятимуть транзакції з вуглецевими кредитами та керуватимуть реєстрами відстеження. Крім того, він створив механізми для забезпечення екологічної цілісності шляхом попередніх технічних перевірок у прозорому процесі.
Згідно з централізованим механізмом кредитування вуглецю (стаття 6.4), механізм кредитування Паризької угоди тепер включає обов’язкові гарантії захисту навколишнього середовища та прав людини. Ці гарантії гарантують, що проекти не можуть здійснюватися без інформованої згоди корінних народів.
Наглядовий орган, відповідальний за нагляд за механізмом, має комплексний план дій на 2025 рік.
Цей прогрес у переговорах за статтею 6, досягнутий на COP29, матиме вирішальне значення для створення функціональних вуглецевих ринків, які необхідні для досягнення цілей Паризької угоди щодо скорочення викидів та мобілізації вкрай необхідного фінансування.
3. Амбітні та придатні для інвестування національно визначені внески
Делегати штатів зіткнулися зі зростаючим тиском, щоб підвищити свої амбіції та визначити очікування щодо наступного циклу національних кліматичних планів. Через крайній термін подання оновлених національно визначених внесків (NDC) у 2025 році, країнам було запропоновано оновити свої кліматичні зобов’язання, щоб вони були більш амбітними, інвестиційними та справедливими в рамках п’ятирічного циклу оновлення.
Цей етап вимагає більш високих цілей скорочення викидів і ключових результатів минулих COPs, таких як зобов’язання поступово відмовитися від викопного палива та потроїти потужності відновлюваної енергії до 2030 року.
Під час саміту Великобританія та Бразилія оголосили про нові національно визначені внески та цілі скорочення викидів . Підприємства, включно з Альянсом генеральних директорів кліматичних лідерів , наполягали на більш амбітних, надійних і придатних для інвестування внесках, перетворюючи ці плани на стабільну та довгострокову внутрішню політику для залучення інвестицій приватного сектора.
Діяльність на цих фронтах має вирішальне значення для підтримки імпульсу, необхідного для досягнення глобальних кліматичних цілей.
4. Відсутність імпульсу щодо переходу на викопне паливо та енергетичних обіцянок COP28
Незважаючи на заяву Групи 20 Бразилії, яка посилається на консенсус Об’єднаних Арабських Еміратів і активізує переговори в середині конференції, Баку був протилежний щодо глобального зобов’язання відмовитися від викопного палива та просуватися вперед до енергетичних цілей COP28.
На жаль, остаточний результат не містить чіткого посилання на «перехід від викопного палива».
Що стосується енергетичних цілей, то ні приватний, ні державний сектори не можуть досягти їх поодинці, тому співпраця має вирішальне значення. Підприємства закликають до більш активних дій на стороні попиту, перетворюючи цілі ефективності на реалізовані плани на галузевому рівні та запроваджуючи політику та регулювання для підвищення ефективності в таких ключових секторах, як будівництво, промисловість і транспорт.
Крім того, цілеспрямовані заходи щодо усунення перешкод переходу для досягнення цілей щодо потроєння відновлюваних джерел енергії, таких як різке скорочення часу отримання дозволів, підвищення готовності мережі та залучення більшого фінансування проектів у країни, що розвиваються, матимуть вирішальне значення для просування майбутніх COP.
Що не просунулося вперед?
Хоча COP29 відзначив прогрес, критичні прогалини залишаються:
1. Перехід від викопного палива
Країни не змогли домовитися про обов’язкові зобов’язання щодо поступової відмови від субсидій на викопне паливо. Ця проблема залишається однією з найважливіших перешкод для декарбонізації, оскільки субсидії спотворюють енергетичні ринки та сповільнюють впровадження більш чистих альтернатив.
Встановлення чітких часових рамок і механізмів для скасування субсидій буде критично важливим у 2025 році для узгодження енергетичних ринків із глобальними цілями декарбонізації.
2. Масштабування кліматичного фінансування
Окрім угоди щодо нової колективної кількісної цілі фінансування боротьби з кліматом, механізми масштабування та виплати коштів залишаються незрозумілими, зокрема для залучення капіталу приватного сектора.
Завдання забезпечення перетворення фінансових зобов’язань у портфель проектів і реальних дій на місцях залишається актуальним, особливо для країн, що розвиваються. Без усунення цих прогалин імпульс від COP29 ризикує втратити силу до COP30.
3. Зв’язок клімату і природи
На COP28 у Дубаї природа була очевидним переможцем, оскільки переговори та результати посилалися на важливість біорізноманіття та природних рішень для пом’якшення та адаптації. Під час цьогорічного засідання природа була менш помітною, залишивши COP30 нарощувати імпульс і пов’язувати шляхи збереження біорізноманіття з кліматичними діями.
4. Просування енергетичних цілей COP28
Маючи потужні повноваження втілити це в детальні плани на національному та галузевому рівнях, майбутні конференції COP повинні тісніше співпрацювати з бізнесом, особливо з секторів з високим рівнем викидів, і пояснювати, як уряди інтерпретують цільові показники потрійної відновлюваної та подвійної енергоефективності на національному та галузевому рівнях. Це дозволить підприємствам розробляти власні детальні плани переходу та шукати ринкові рішення .
2024 рік став ключовим, оскільки відбулися COP29, COP16 з питань біорізноманіття та COP16 з опустелювання. Це рідкісне узгодження запропонувало світовим лідерам унікальний шанс об’єднати зусилля та шукати стійкі рішення.
Країни оновлять свої національно визначені внески перед COP30. Проте сам процес COP потребує реформування. Спільні державно-приватні підходи є життєво важливими для вирішення кліматичної кризи з необхідною терміновістю та масштабом.
По дорозі в Давос
Майбутня щорічна зустріч Всесвітнього економічного форуму в Давосі, Швейцарія, стане першим великим державно-приватним форумом після COP29. Він забезпечить платформу для перетворення його результатів у дієві ініціативи та посилить співпрацю між урядами, бізнесом та громадянським суспільством.
Дивлячись на COP30
COP30 у Белені, Бразилія, спиратиметься на прогрес і невирішені проблеми COP29 у Баку.Бразилія, яка представляє ринки, що розвиваються, і країни, що розвиваються, задасть тон кліматичним амбіціям, а наступний раунд національно визначених внесків має бути зроблений до середини лютого. Також може бути визначено місце проведення COP31 у 2026 році, головними претендентами на які будуть Австралія та Туреччина.
https://www.weforum.org/stories/2024/11/cop29-4-key-takeaways
Поділитися