Українська енергетична інфраструктура: 25-31.05.2020

lep-33

Рада схвалила мораторій на банкрутство держпідприємства "Енергоринок"


Верховна Рада прийняла за основу проект закону "Про внесення змін до Кодексу процедур банкрутства (щодо заходів, спрямованих на погашення заборгованості, що утворилася на оптовому ринку електричної енергії)".
Як передає БізнесЦензор, за ухвалення відповідного законопроекту №2390 у першому читанні проголосували 257 народних депутатів.
До запуску нової моделі ринку електроенергії з 1 липня 2019 року роль оптового постачальника електроенергії була покладена на держпідприємство "Енергоринок".
 Метою законопроекту в пояснювальній записці зазначено забезпечення реалізації механізмів погашення заборгованості на оптовому ринку електроенергії, визначених у законопроекті №2386.
Для цього проектом пропонується внести зміни до Кодексу процедур банкрутства, надавши господарському суду право відмовити у відкритті провадження у справі, якщо заяву подано про порушення справи про банкрутство оптового постачальника електричної енергії, а також право припинити вже почате виробництво в його відношенні.
Крім цього, встановлюється, що дія мораторію на задоволення вимог кредиторів не поширюється на задоволення вимог на період дії процедури погашення заборгованості.
Як повідомлялося, Верховна Рада прийняла за основу проект закону №2386 "Про заходи, спрямовані на погашення заборгованості, що утворилася на оптовому ринку електричної енергії" 30 квітня.
Згідно з пояснювальною запискою до документа, за станом на 31 серпня 2019 року дебіторська заборгованість держпідприємства "Енергоринок" становила 30,9 млрд грн. У той же час кредиторська заборгованість ДП "Енергоринок" становила 28,1 млрд грн.
Законопроектом запропоновано списати борги державних шахт за електроенергію, а також борги "Енергоринку" перед "Енергоатомом", "Укргідроенерго", "Укренерго", а також перед постачальниками і виробниками елекроенергіі на окупованих територіях. На суму списаної заборгованості статутний капітал ДП НАЕК "Енергоатом" і АТ "Укргідроенерго" має бути збільшений за рахунок випуску ОВДП, що призведе до збільшення державного боргу.
Що залишилися після цього борги дебіторів "Енергоринок" повинен пропорційно переуступити кредиторам. При цьому НРКЕ зобов'язаний передбачити кошти для погашення боргів операторів електромереж в тарифі на передачу електроенергії.
Міністерство фінансів в експертному висновку до законопроекту зазначає, що запропоновані норми розбалансують держбюджету, а також може призвести до виникнення фіскальних ризиків на суму до 28,1 млрд.
"Енергоринок" до кінця червня 2019 року виконував функцію оптового постачальника електроенергії. З 1 липня 2019 року в Україні запущена нова модель оптового ринку електроенергії, яка передбачає ліквідацію ДП "Енергоринок" як єдиного покупця і продавця електроенергії. Відповідно до закону "Про ринок електричної енергії", ДП "Енергоринок" здійснює діяльність до повного погашення кредиторської і дебіторської заборгованості за електроенергію.
Власником ДП "Енергоринок" є Кабмін. Зараз в держреєстрі статус підприємства - "не перебуває у процесі припинення".
У липні 2019 року Госпсуд Києва відкрив провадження за позовом держпідприємства "Енергоатом" (оператор чотирьох українських АЕС) до "Енергоринку" про стягнення 19 млрд грн заборгованості, з яких 9,8 млрд грн - основний борг і 9,2 млрд грн - інфляційні втрати.
https://biz.censor.net.ua/news/3196791/rada_odobrila_moratoriyi_na_bankrotstvo_gospredpriyatiya_energorynok
 
Уряд ухвалив перші важливі рішення для реалізації антикризових заходів в енергетичній сфері

Кабінет Міністрів України на засіданні 20 травня ухвалив дві постанови з переліку заходів, необхідних для стабілізації ситуації в енергетичному секторі, затверджених Антикризовим енергетичним штабом.
 Уряд частково змінив Положення про покладення спецобов’язків на учасників ринку електроенергії, а також Порядок проведення електронних аукціонів з продажу електроенергії за двосторонніми договорами.
Зокрема, зменшено обов’язкову частку продажу електроенергії  НАЕК «Енергоатом» в рамках механізму ПСО та виведено це підприємство на ринок двосторонніх договорів. Вивільнену електроенергію НАЕК «Енергоатом» зможе продавати на ринку двосторонніх договорів на спеціальних аукціонах кінцевим великим непобутовим споживачам, без можливості її перепродажу.
Також знято цінові обмеження на продаж електроенергії ДП «Гарантований покупець» та надано право підприємству продавати електроенергію за двосторонніми договорами.
Ухвалені зміни дозволять покращити фінансову ситуацію ДП «Гарантований покупець», ДП НАЕК «Енергоатом» та інших учасників ринку,  знизити адміністративний вплив на ринкове ціноутворення.
https://menr.gov.ua/news/35353.html
 
Коментар Мінекоенерго щодо нової моделі ПСО

20 травня Кабінет Міністрів України частково змінив Положення про покладення спецобов’язків на учасників ринку електроенергії, а також Порядок проведення електронних аукціонів з продажу електроенергії за двосторонніми договорами.
Ці зміни передбачені переліком заходів, необхідних для стабілізації ситуації в енергетичному секторі, затверджених Антикризовим енергетичним штабом. Вони, зокрема, зменшують обов’язкову частку продажу електроенергії  НАЕК «Енергоатом» у рамках механізму ПСО та надають право ДП «Гарантований покупець» продавати електроенергію за двосторонніми договорами.
21 травня директор Секретаріату Енергетичного Співтовариства Янез Копач надіслав листа Міністерству енергетики та захисту довкілля, у якому звернув увагу на те, що запроваджені зміни не передбачають переходу від товарної моделі ПСО до фінансової, на чому наполягає Енергетичне Співтовариство.
Мінекоенерго розділяє позицію Енергетичного Співтовариства щодо запровадження фінансового механізму покладання спеціальних обов’язків на ринку електроенергії. Впровадження такого механізму також передбачено заходами зі стабілізації ситуації в енергетичній сфері.
Більше того, пакет документів про перехід до фінансової системи ПСО, погоджений з Секретаріатом Енергетичного Співтовариства, був готовий ще перед запуском нової моделі  ринку електричної енергії в липні 2019 року, але тоді Кабінет Міністрів обрав інший механізм ПСО, який негативно вплинув на функціонування ринку.
Механізм ПСО, ухвалений Кабінетом Міністрів 20 травня, - тимчасове рішення, яке буде діяти до моменту запровадження фінансового механізму ПСО. Його потрібно було ухвалити через складну ситуацію в енергетичній галузі.
Проект фінансового механізму ПСО, погоджений з Секретаріатом Енергетичного Співтовариства, доопрацьовується Мінекоенерго і готується до ухвалення.
Однак запровадження фінансової моделі ПСО потребуватиме внесення Верховною Радою змін до Податкового кодексу. Без цих змін перейти на нову модель ПСО буде неможливо.
Мінекоенерго й надалі буде проводити необхідні консультації з Секретаріатом  Енергетичного Співтовариства та іншими міжнародними партнерами і враховувати їхні рекомендації відповідно до міжнародних зобов’язань України.
https://menr.gov.ua/news/35360.html


Міністерство енергетики та захисту довкілля буде розділено – Шмигаль

Міністерство енергетики та захисту довкілля України буде розділене на два профільних відомства, передає Енергореформи.
 "Поділ міністерства і створення посади профільного міністра екології - це в порядку денному", - сказав прем'єр-міністр України Денис Шмигаль в ексклюзивному інтерв'ю агентству "Інтерфакс-Україна", при цьому підкресливши, що попереднє об'єднання міністерств не дало того очікуваного ефекту.
    "Для мене було дивним, коли я потрапив на перші засідання Кабінету міністрів, коли міністр енергетики спочатку доповідав про стан справ в атомній енергетиці, потім - вугільна галузь, а потім - про червонокнижних рослинах і вилові мотиля. З тих пір я став прихильником того, що екологією повинен займатися професійний еколог, якому це близько і який цим живе", - заявив Шмигаль.
http://reform.energy/news/ministerstvo-energetiki-i-zashchity-okruzhayushchey-sredy-budet-razdeleno-shmygal-14476
 
 
Ольга Буславець обговорила з Секретаріатом Енергетичного Співтовариства питання стабілізації ситуації в енергетиці

В.о. Міністра енергетики та захисту довкілля України Ольга Буславець провела відеоконференцію з директором Секретаріату Енергетичного Співтовариства Янезом Копачем і обмінялася з ним думками стосовно питань поточної співпраці та шляхів стабілізації ситуації в енергетичній сфері.
Ольга Буславець подякувала Секретаріату Енергетичного Співтовариства за підтримку України на шляху створення повноцінного ринку електроенергії відповідно до енергетичного законодавства ЄС: «Я впевнена, що тільки повне приведення українського законодавства у відповідність з європейськими нормами та стандартами створить сприятливі умови інтеграції енергетичних ринків України та ЄС».
Також Міністр подякувала Янезу Копачу за рекомендації та зауваження, надіслані Енергетичним Співтовариством до постанови, яким Кабінет Міністрів України частково змінив Порядок проведення електронних аукціонів з продажу електроенергії за двосторонніми договорами.
«Після отримання Ваших рекомендацій Міністерство, розуміючи важливість нашої співпраці, одразу надіслало Вам листа щодо причин, які зумовили необхідність прийняття нами рішення про зміну Порядку. Ми знаємо, що пакет документів про перехід до фінансової системи ПСО, погоджений з Секретаріатом Енергетичного Співтовариства, був готовий ще перед запуском нової моделі ринку електричної енергії в липні 2019 року. Але тоді Кабінет Міністрів обрав інший механізм ПСО, який негативно вплинув на функціонування ринку. Сьогодні, враховуючи складну ситуацію на енергетичному ринку України, перехід до фінансової моделі ПСО, на жаль, потребує додаткового часу та буде проходити поступово. Тому ми запропонували тимчасове рішення, яке буде діяти до моменту запровадження фінансового механізму ПСО», - пояснила Ольга Буславець.
В.о. Міністра запевнила директора Секретаріату Енергетичного Співтовариства, що вона повністю розділяє позицію Енергетичного Співтовариства щодо запровадження фінансового механізму покладання спеціальних обов’язків на ринку електроенергії. І усі пропозиції, надані Співтовариством, будуть опрацьовані в рамках Робочої групи з розробки фінансової моделі ПСО, яка створена за участі представників КМУ, Мінекоенерго, НКРЕКП, НАЕК «Енергоатом», ПрАТ «Укргідроенерго», НЕК «Укренерго», Товарної Біржі «Українська енергетична біржа», ДП «Гарантований покупець», USAID та Федерації роботодавців ПЕК.
«Я впевнена, що і Міністерство, і НКРЕКП, на яку покладено функції інформування Секретаріату Енергетичного Співтовариства про можливі наслідки для конкуренції на ринку електричної енергії України від змін нормативно-правових актів, обов’язково проінформують Вас про напрацювання Робочої групи», - запевнила в.о. Міністра.
У підсумку Мінекоенерго і Секретаріат Енергетичного Співтовариства домовилися підтримувати постійний діалог, щоб спільно напрацьовувати рішення, необхідні для стабілізації і розвитку енергетичної галузі України.
https://www.kmu.gov.ua/news/olga-buslavec-obgovorila-z-sekretariatom-energetichnogo-spivtovaristva-pitannya-stabilizaciyi-situaciyi-v-energetici
 
 
В Україні поки не відбулося відчутного зростання споживання електроенергії

В Україні поки не відбулося відчутного зростання споживання електроенергії внаслідок послаблення карантинних заходів. Рівень споживання електроенергії залишається на 4% нижчим, ніж на цей час торік.
Про це повідомляє пресслужба «Укренерго».
 «Другий етап послаблення карантину в окремих областях з 22 травня поки що не спричинив відчутного росту електроспоживання. На минулому тижні, 18-24 травня, середньодобове споживання у робочі дні збільшилося лише на 0,2% до 348,4 млн кВт-год у порівнянні з попереднім тижнем. Але це на 4% менше від рівня аналогічного періоду минулого року (358 млн кВт-год)», — йдеться в повідомленні.
При цьому на вихідних, 23-24 травня, середнє споживання залишилося близьким до рівня вихідних попереднього тижня – 328 млн кВт-год, що на 3,3% менше, ніж в аналогічному періоді торік.
«Протягом останнього тижня добові обсяги нерозпроданої кінцевому споживачу електроенергії в середньому становили близько 40 млн кВт-год. Ці обсяги були реалізовані на балансуючому ринку тим його учасникам (виробникам), які відповідно до Правил ринку подавали заявки на розвантаження (тобто, погоджувалися перепродати своїм покупцям/споживачам чужу електроенергію, замість того, щоб виробляти свою)», — заявили в Укренерго.
Сумарне навантаження АЕС з 18 по 24 травня продовжувало зберігатися на тому ж рівні, що й попереднього тижня – 7,3-7,4 ГВт.
Станом на 24 травня, в роботі, як і попереднього тижня, знаходилось 10 енергоблоків АЕС, ще 4 енергоблоки були відключені для проведення ремонтних робіт та 1 — виведено в резерв, додали в Укренерго.
«Сумарне навантаження АЕС, станом на 24 травня, залишається на тому ж рівні, що і наприкінці попереднього тижня — 7300 МВт. Це зумовлено необхідністю забезпечувати нормативний рівень резервів 1000 МВт на ТЕС в умовах зниженого середньодобового споживання (на 4% менше в порівнянні з аналогічним періодом минулого року). А також відсутністю ресурсу на ГЕС Дніпровського каскаду (виробництво на ГЕС знизилося на 43% до аналогічного періоду 2019 року)», — підсумували в компанії.
http://oilreview.kiev.ua/2020/05/26/v-ukra%d1%97ni-poki-ne-vidbulosya-vidchutnogo-zrostannya-spozhivannya-elektroenergi%d1%97/

Поділитися

Підписатися на наші оновлення

Знаходьте нас тут

Зв'яжіться з нами